Een webshop opzetten met WordPress en WooCommerce. De valkuilen en 5 tips

woocommerce_wordpress-webshop

Oke dus je wil een webshop beginnen of je wilt een bestaande webshop uitbreiden en denkt daarbij aan de inmiddels welbekende combinatie WordPress – WooCommerce. Wellicht heb je viavia al gehoord dat het goed te doen is om het zelf op te zetten en je wil aan de slag. Lees dan dan in ieder geval even onderstaand blog door. We zetten voor je uiteen waarom het weliswaar simpel lijkt. Maar ook waarom voor een succesvolle webshop ook andere zaken van belang zijn.

Inderdaad, als je een beetje handig bent is het niet heel moeilijk om WordPress en WooCommerce te installeren.
Er zijn zelfs een hele zwik videos die je daar van begin tot eind doorheen loodsen. Daar zit hem echter gelijk de moeilijkheid.

Die videos helpen je wel door het hele proces van opzetten heen maar je krijgt zoveel vragen op je af . Je moet namelijk gelijk een hele hoop keuzes maken dat je je waarschijnlijk snel overweldigt voelt.

Wanneer WooCommerce gebruiken voor je webshop

WooCommerce kan ontzettend veel maar om het echt voor je te laten werken moet je wel goed beslagen ten ijs komen. Je kunt uren besteden aan alle mogelijke instellingen. woocommerce wordpress webshopEn dan hebben we het nog niet eens over sommige extensies die echt nodig zijn. En aangezien je waarschijnlijk niet, net als wij, dagelijks websites bouwt is de kans dat je hierin vastloopt zeker aanwezig.

Voor wie handig is en daarnaast ook nog ruim de tijd heeft kan het trouwens heel goed werken. Zeker als je daarnaast bijvoorbeeld een strippenkaart bij ons hebt. Daarmee kan je makkelijk hulp in kan roepen als je er even niet uitkomt.

Een goede voorbereiding voor wat je wil met je webshop is echt een must en is niet te vangen in een aantal training videos.
Het opzetten van een succesvolle e-commerce site is maatwerk en vergt naast het opzetten van de techniek ook nog heel wat andere zaken om over na te denken.

Niet in het minst de marketing. Dus vandaar dat we je graag door de onderstaande 5 tips loodsen die ervoor zorgen dat je niet in de valkuil stapt van het zelf eenvoudig opzetten van een webshop met WooCommerce.

Lees onderstaande 5 marketing tips voor een succesvolle webshop

1.  Versterk je SEO

Je wil natuurlijk dat mensen je producten delen op hun social media, maar het gaat heel vaak mis met de afbeeldigen. Hoe zorg je er nu voor dat die mooie productfoto ook op Pinterest goed overkomt? Door naast de plugin Yoast SEO ook de Yoast WooCommerce addon te installeren. Deze zorgt ervoor dat je producten op social media sites ook els producten gezien worden en niet als ‘normale’ pagina.

2. Content marketing

Misschien niet het leukste om te vertellen of om je mee bezig te houden maar daarom niet minder waar. Goede content is SUPER belangrijk. Hoe meer blogs (en uiteraard hoer beter de kwaliteit), des te meer gaat Google, en je bezoekers, van je houden. Ga maar na: Hoe vaak zie je niet een leuk blog voorbijkomen op Facebook, je besluit om het eens te lezen en voor je het weet zit je op die site naar producten te kijken. En je koopt dingen! Zo werkt het eenvoudigweg. Daarnaast, al kopen ze niet gelijk wat. Zorg in ieder geval dat je hun emailadressen krijgt door middel van een goede call-to-action.

3. Social login is makkelijker voor je klanten

Schermafbeelding 2016-06-20 om 16.37.18Iedereen kent het wel, die tijdrovende lastige stap in het checkout proces waarbij je een account moet aanmaken (en vaak ook nog eerst moet verifieren). Je kunt die eenvoudig skippen door gebruik te maken van social login. Je klanten kunnen eenvoudig met hun Facebook, Google of Twitter account (wat maar het beste bij jouw shop past) inloggen. Er wordt gelijk automatisch en op de achtergrond een account aangemaakt en voila, weer een stap waarbij veel mensen afhaken geëlimineerd.

4. Deel je reviews op social media

Iedereen kent wel de share buttons voor de diverse social media, leuk natuurlijk maar het plaatst gewoon een linkje naar je product. Het zou toch nog mooier zijn als je gewoon echte reviews van mensen kan delen. Er zijn een aantal plugins die dit voor je kunnen doen. Hiermee kun je bijvoorbeeld zorgen dat iemand via Facebook een review plaatst, die gelijk deelt in zijn/jouw tijdlijn zodat je een veel betere interactie krijgt en meer waardevolle kliks naar jouw product.

5. Laat je bestaande klanten opnieuw kopen

Klinkt als een no-brainer toch? Feit is dat maar weinig webshops er echt goed gebruik van maken omdat ze niet goed weten hoe. Toch is een gouden regel in marketing. Het is makkelijker (lees ook goedkoper) om bestaanden klanten opnieuw te laten kopen dan nieuwe klanten te werven. Plus, je bestaande klanten worden ook gewoon nog betrokkener naarmate ze vaker van je kopen. Doen dus! Er zijn goede plugins voor te krijgen, wel even goed inrichten natuurlijk. Maar daarna kun je eenvoudig

Hulp nodig? of wil je er meer van weten, Neem even contact op…. we helpen je graag.

Deel dit bericht!